06 mars 2011

Tartletter à la France


Här är mina tartletter à la France, söta små bakelser som passar bra som dessert. Ska ta med dom till middagen ikväll. Hemkokt kola är något av det godaste som finns. Denna fick koka till 116 grader och blev så mjuk o fin som jag ville ha den.

Här är tartlettskalen bakade i Mother Bear's engångsformar för briocher, fungerade utmärkt. Jag hade degen mellan två formar för att den skulle stanna kvar på sidorna.

Kola kokas, den blev utsökt god, ett suveränt recept som jag fick av Sebastién Boudet när jag gick dessertkursen för honom, även tartlett-receptet är hans och jättebra. Det är en förutsättning att man har bra recept, bra redskap och lite kunskap för att lyckas med bakning. Marängerna svängde jag ihop medan kolan kokade för att dekorera med dom. De fick vara vita denna gång, nästa gång färgar jag dom i en käck färg.

4 kommentarer:

  1. Ser både supergott och superfint ut

    SvaraRadera
  2. Hej, tar du beställningar på bröllopstårta?

    SvaraRadera
  3. Hej! När vi var på sebastiens kurs fick vi ett recept på hallonganche till macarons, skrev du av detta? Jag fick det uppskrivit på en lapp men lappen är borta!
    /Ida

    SvaraRadera
  4. Ida: jag har recept på halloncurd, ingen ganache dessvärre..

    SvaraRadera