19 februari 2011

Pippi Långstrump och supergirl


Prestationsprincessa

Är oförmögen att uppleva arbetsglädje, drivs av rädsla att misslyckas, fokuserar på att inte göra fel, självkänslan beror på prestation. Svart-vitt tänkande dvs antingen perfekt eller misslyckad. Tror att jag måste överträffa mig själv.

Supergirl

Upplever tillfredsställelse och glädje, anpassar kraven till situationen. Högt uppsatta mål anpassade till ens styrkor och svagheter. Drivs av strävan mot framgång och fokuserar på att göra saker rätt.

Känner Du igen dig? Tycker texten passar ihop med Pippi. Lycka till i ditt presterande.

4 kommentarer:

  1. jätte söt Pippi tårtan. Det var så länge sen jag ville göra saker perfekt. Idag (det kom väll med ålder) är jag nöjd med mig själv, då jag vet att jag har gjort mitt bästa. Att misslyckas är helt OK bara en steg i processen då man vet att man försökt. Bara de som inte försöker misslyckas inte.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Mari, vilken underbart inspirerande hemsida du har med toppenfin o rolig sockerkonst. Kul att du tittar in hos mig.

    SvaraRadera
  3. Jag är nog lik dig. Om jag gör något så vill jag att det är perfekt. Känner ofta att det finns skavanker på det jag gör men försöker intala mig själv att det bara är jag som ser dem. Å andra sidan är det bra att misslyckas ibland, det lär man sig mycket på. :-)

    SvaraRadera
  4. Så sant som det är sagt Erika. Tack för ditt besök!

    SvaraRadera